Monday, August 19, 2013

Tillbaka på RKH

Nu har höstterminen dragit igång och det känns jättekul! Framförallt för att man får träffa alla klasskompisar igen, för att vi bytt upp oss till ERA-salen från HD (ingen luft i den) och för att varje dag känns det som att jag närmar mig min sjuksköterskelicens! De kommande fem veckorna kommer vi läsa Vetenskaplig Metodik vilket innebär att vi ska läsa en massa vetenskapliga artiklar och lära oss att se kritiskt på dem samt lära oss hur vi ska skriva egna, antar jag :) Ser mest fram emot praktiken som är senare i höst, jag är för tillfället stationerad på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge men ska se om jag kan byta till Dalens, lite närmare hem:)

Lite kort om första terminen:
Jag kände redan första skoldagen att jag hade hamnat rätt. Jag älskade lokalerna och såg fram emot att sätta tänderna i all kurslitteratur. Efter ett tag insåg jag att mycket av litteraturen var överflödig så jag hade köpt på mig lite för mycket böcker, men då är det bara att sälja vidare:)
Kurserna i sig var väldigt bra tycker jag. Den första som handlade om Omvårdnadsvetenskapens teorier och begrepp var aningen luddig men samtidigt viktig kunde jag känna. Saker som att man ska se hela människan och inte bara en patient genomsyrade kursen och det var även mycket fokus på kommunikation mellan patient och vårdaren. Den var intressant men jag kan tycka att den skulle vart kortare, så vi fick mer tid för den andra kursen; Anatomi och fysiologi samt grundläggande patofysiologi. Den var kortare och mer intensiv men kändes mycket viktigare än första kursen, så jag hade hällre läst mer om människans anatomi än omvårdnadsvetenskapen. Men det kommer väl i och för sig mer om det senare i utbildningen :)

Så nu har jag alla mina första 30 hp och jag är väl nöjd över att jag överlevde den där första terminen. Jag ser verkligen fram emot kommande halvår och tre nya kurser + praktik!

No comments:

Post a Comment